Is hulp welkom bij het invullen van je belastingaangifte?

Update woensdag 5 juni 2024

Het is niet meer mogelijk om in te schrijven voor de zitdag: alle beschikbare plaatsen zijn volzet. Je kunt wel nog een een afspraak maken bij de belastingdienst via 02 572 57 57 of via de contactgegevens die je vindt op de bruine envelop.​

Nieuwsbericht 8 mei 2024

Elk jaar ontvang je vanaf eind april jouw belastingaangifte of een voorstel van vereenvoudigde aangifte. Deze is digitaal beschikbaar op Tax-on-web (MyMinfin). Je krijgt toegang tot je aangifte door je op de website myminfin.be aan te melden via itsme® of via jouw identiteitskaart, jouw pincode en een kaartlezer. Pincode verloren of vergeten? Klik dan hier.

Online kun je jouw belastingaangifte invullen tot en met 15 juli. Het papieren aangifteformulier dient uiterlijk op 30 juni bij de FOD Financiën toe te komen. Als je je aangifte laat invullen door een boekhouder (bv. als zelfstandige), dan heb je nog tijd tot 16 oktober 2024 om je aangifte in te dienen.

Als je reeds eerder jouw eBox activeerde dan ontvang je je aangifte enkel online. Je krijgt dan geen papieren aangifteformulier meer in je brievenbus. Wil je de documenten toch per post ontvangen of heb je begin juni nog niets gekregen, bel dan naar het nummer 02 572 57 57

Zitdag op 12 juni in de bib

Op woensdag 12 juni komt een medewerker van de FOD Financiën naar onze gemeente om je te helpen bij het invullen van je aangifteformulier. Je kunt hier enkel op afspraak terecht van 9.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 15.00 uur.

Enkel op afspraak

  • Een afspraak maken is verplicht en kan tot uiterlijk vrijdag 7 juni voor 12.00 uur.
  • Hiervoor bel je naar het nummer 03 340 00 00 tijdens de openingsuren van het onthaal.
  • Per afspraak wordt één aangifte behandeld. Doe je ook een aangifte voor een familielid? Dan dien je een extra afspraak te maken.
  • Door de renovatie van het gemeentehuis gaat de zitdag dit jaar door in zaal Forsela, op de eerste verdieping van de Leo Pleysierbibliotheek.

Welke documenten breng je mee?

  • jouw identiteitskaart en pincode
  • de aangifte(n) indien reeds ontvangen
  • het vorige aanslagbiljet
  • alle inkomstenfiches (fiches van lonen, pensioenen, brugpensioen, werkloosheid, ziektevergoedingen, ...)
  • alle bewijzen voor aftrek (pensioensparen, leningen, levensverzekeringen, kinderopvang, wijk-werken, dienstencheques, energiebesparende uitgaven, ...)

Voor de aangifte van iemand anders breng je ook volgende zaken mee:

Hulp bij de belastingdienst op kantoor

Past de zitdag in Rijkevorsel niet in je agenda? Dan kun je zelf een afspraak maken bij de belastingdienst via 02 572 57 57 of via de contactgegevens die je vindt op de bruine envelop.​

Voorstel van vereenvoudigde aangifte

Heb je een voorstel van vereenvoudigde aangifte ontvangen (witte envelop), waarbij de fiscus zelf op voorhand de belastingaangifte invult, dan moet je in principe geen belastingaangifte meer indienen. Je moet het voorstel nog wel nakijken. Indien er toch nog zaken ontbreken of foutief zijn, kun je gebruik maken van het antwoordformulier dat toegevoegd is aan het voorstel. Als alles juist is, hoef je geen actie te ondernemen.

Meer informatie? Hulp nodig?

Vind het antwoord op jouw vraag: