Centraal Inschrijvingsregister voor sociale woningen

Vanaf 18 maart verlopen alle inschrijvingen om een sociale woning aan te vragen in Vlaanderen digitaal via het Centraal Inschrijvingsregister (CIR). Deze inschrijving dient slechts éénmaal te gebeuren en geldt daarna voor alle sociale woonmaatschappijen in Vlaanderen.

Het CIR zorgt ervoor dat een potentiële kandidaat-huurder de inschrijving voor een sociale woning zelf digitaal kan opstarten en opvolgen. Elke kandidaat-huurder moet hiervoor zijn inschrijving digitaal (her)bevestigen. Vervolgens wordt er nagegaan of de kandidaat aan alle voorwaarden voldoet. Als dat in orde is en alle informatie gekend is, ben je officieel ingeschreven als kandidaat-huurder. Als de kandidaat-huurder niet bevestigt, verliest hij zijn plaats op de wachtlijst en zijn recht op een huurpremie

Aanvragen bij woonmaatschappij De Noorderkempen

Eind maart ontvangt iedereen met een lopende aanvraag voor een sociale woning, een brief van woonmaatschappij De Noorderkempen met de vraag om deze in het Centraal Inschrijvingsregister te registreren. Na ontvangst van deze brief hebben de kandidaten slechts één maand de tijd om hun dossier in orde te brengen.

Om deze nieuwe overgang vlot te laten verlopen, breidt De Noorderkempen de openingsuren vanaf eind maart uit. Hun kantoor is gelegen in de Kweekstraat 4b in Merksplas. Daarnaast houden ze ook een zitdag in het OCMW-gebouw bij de sociale dienst van Rijkevorsel. Meer info rond deze zitdag en de uitbreiding van de openingsuren volgt nog.

Ben je zelf niet zo digitaal vaardig of heb je vragen, dan kun je hiervoor terecht bij De Noorderkempen via 014 63 95 95 of info@denoorderkempen.be. Of surf voor meer info naar de website www.denoorderkempen.be.

Registeren met eID en/of itsme®

Aangezien de registratie digitaal verloopt, is het belangrijk om na te gaan of jouw pincode voor de eID nog gekend is en/of de itsme®-app geïnstalleerd is op jouw smartphone.

Ken je jouw pincode niet meer, dan kun je een nieuwe code digitaal aanvragen via het e-loket van het lokaal bestuur. Je kunt hiervoor ook een afspraak maken bij de dienst burgerzaken via www.rijkevorsel.be/afspraak of bel naar het nummer 03 340 00 00.

Het duurt ongeveer één week vooraleer je de codes kunt afhalen (kostprijs: € 5). Wacht dus niet tot het laatste moment om dit in orde te brengen.

Beschik je nog niet over een kaartlezer en heb je deze wel nodig om in te loggen met jouw eID, dan kun je er gratis eentje afhalen aan het onthaal van de sociale dienst en het gemeentehuis (tot einde voorraad).

Heb je hulp nodig om jouw kaartlezer aan te sluiten aan jouw laptop of itsme® te installeren op jouw smartphone, dan kun je terecht bij Digiclub Rijkevorsel. Zij hebben op dinsdag in GC Sint-Jozef  en op woensdag in de Oude Pastorij van 9.00 tot 12.00 uur vrije inloopmomenten. Je kunt er dan gratis terecht met al jouw vragen over je computer, smartphone of tablet. Aarzel dus niet om eens binnen te springen.

Ben je niet in het bezit van een laptop of computer, maar heb je hier wel nood aan? Neem dan zeker ook eens een kijkje op digibanknoorderkempen.be of neem contact op met de sociale dienst.